Přejít na web PREVENT

Informační servis nejen pro personalisty.

Témata:

Typ příspěvku:

Otázky a odpovědi z praxe Informace o zpracování osobních údajů
BOZP

Přehled základních povinností zaměstnavatele v BOZP

27.09.16

Základní povinnosti zaměstnavatele v BOZP upravuje zákoník práce. V návaznosti na zákoník práce pak BOZP upravuje celá řada právních a ostatních předpisů. Pro stanovení odpovídajícího rozsahu povinností každého zaměstnavatele je nutné vycházet zejména z provozovaných činností, charakteru pracovišť a používaných zařízení a pracovních prostředků.

Mezi základní povinnosti v BOZP, které musí plnit všichni zaměstnavatelé bez rozdílu, patří:

PREVENCE RIZIK

Zaměstnavatel je povinen soustavně vyhledávat nebezpečí, zjišťovat jejich příčiny a zdroje a hodnotit rizika.

Prevencí rizik se rozumí všechna opatření vyplývající z právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a z opatření zaměstnavatele, která mají za cíl předcházet rizikům, odstraňovat je nebo minimalizovat působení neodstranitelných rizik.

Požadavky odborné způsobilosti pro zajištění prevenci rizik podle počtu zaměstnanců:

  • Do 25 zaměstnanců - úkoly prevence rizik může zajišťovat sám zaměstnavatel, má-li k tomu patřičné znalosti
  • 26 - 500 zaměstnanců - úkoly prevence rizik může zajišťovat sám zaměstnavatel, je-li k tomu odborně způsobilý, nebo jednou nebo více odborně způsobilými osobami (zaměstnanec nebo externí poradce)
  • Nad 500 zaměstnanců - zaměstnavatel zajišťuje úkoly v prevenci rizik vždy jednou nebo více odborně způsobilými osobami (zaměstnanec nebo externí poradce)

Pro odstranění nebo minimalizaci rizik zaměstnavatel využívá organizační (úprava režimu práce apod.), technická (instalace ochranných zařízení apod.) nebo jiná opatření ( např. přidělování osobních ochranných pracovních prostředků - OOPP - přilba, ochranné rukavice apod.).

DOKUMENTACE BOZP

Pro účely zajištění BOZP musí zaměstnavatel vést příslušnou dokumentaci. Její rozsah není dán taxativně jedním právním předpisem, ale vychází zejména z charakteru pracovišť, provozovaných činností a používaných zařízení či pracovních prostředků. Dokumentaci BOZP tvoří zejména:

  • dokumentace prevence rizik (identifikace a hodnocení rizik, dokumentace o přidělování osobních ochranných pracovních prostředků, kategorizace prací apod.)
  • organizační a provozní bezpečnostní předpisy (organizační směrnice, místní provozní řády apod.)
  • dokumentace školení zaměstnanců (osnovy, záznamy apod.)
  • dokumentace pracovních úrazů (kniha úrazů, záznamy o úrazech apod.)
  • dokumentace kontrolní činnosti (záznamy z prověrek BOZP, kontrol pracovišť apod.)
  • dokumentace k zařízení (průvodní a provozní dokumentace apod.)

ŠKOLENÍ O BOZP

Zaměstnavatelé jsou povinni zajistit všem zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech k zajištění BOZP a další informace a pokyny k BOZP.

Odpovídající informace a pokyny o BOZP je zaměstnavatel povinen zajistit i dočasně přiděleným zaměstnancům agentury práce!

Školení a informování o BOZP se provádí v návaznosti zejména na rizika a opatření vyplývající z charakteru pracovišť, používaných zařízení a činností vykonávaných zaměstnanci.

Školení a informování zaměstnance o BOZP se provádí:

  • při nástupu do práce (vstupní školení)
  • pravidelně (perioda pro opakování školení o BOZP není právními předpisy stanovena, v praxi je doporučováno školení o BOZP opakovat cca 1x za 2 roky)
  • průběžně při změnách pracovních podmínek (pracovní zařazení, druh práce, nové technologie apod.)

Pro vybrané pracovní činnosti a obsluhu zařízení, která představují zvýšenou míru ohrožení života a zdraví pak stanovují příslušné právní předpisy další požadavky na specifická školení a odbornou způsobilost zaměstnanců - např. školení řidičů, kvalifikace v elektrotechnice, školení obsluhy zdvihacích zařízení, školení obsluhy manipulačních vozíků apod.

PRACOVNÍ ÚRAZ

Mezi základní povinnosti zaměstnavatele při vzniku pracovního úrazu patří:

  • vést evidenci o všech pracovních úrazech v knize úrazů
  • vyhotovit záznam a vést dokumentaci o úrazech, jejichž následkem došlo k pracovní
  • neschopností delší než 3 kalendářní dny nebo úmrtí zaměstnance
  • ohlásit pracovní úraz a zaslat záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím

KONTROLNÍ ČINNOST

V návaznosti na soustavný výkon prevence rizik (vyhledávání a hodnocení rizik) je zaměstnavatel povinen pravidelně kontrolovat úroveň BOZP. Zákoník práce vyžaduje pravidelné prověrky BOZP (nejméně 1x ročně).

ZDOLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ

Zaměstnavatel je povinen přijmout opatření pro případ zdolávání mimořádných událostí, jako jsou havárie, požáry a povodně, jiná nebezpečí a evakuace zaměstnanců.

Podle druhu činnosti a velikosti pracoviště je zaměstnavatel povinen zajistit potřebný počet zaměstnanců, kteří organizují poskytnutí první pomoci, zajišťují přivolání složek záchranného systému (záchranka, hasiči, policie) a organizují evakuaci zaměstnanců. Zaměstnavatel je povinen ve spolupráci s poskytovatelem pracovnělékařských služeb zajistit jejich vyškolení a vybavení v rozsahu odpovídajícím rizikům na pracovišti.

OOPP A OCHRANNÉ NÁPOJE

Není-li možné rizika omezit organizačními opatřeními nebo prostředky kolektivní ochrany, poskytuje zaměstnavatel zaměstnancům osobní ochranné pracovní prostředky - OOPP (např. výstražná vesta, přilba apod.).

Za podmínek stanovených provádějícím předpisem k zákoníku práce poskytuje zaměstnavatel zaměstnancům také ochranné nápoje.

MYCÍ, ČISTICÍ A DEZINFEKČNÍ PROSTŘEDKY

V závislosti na rozsahu znečištění kůže a oděvu poskytuje zaměstnavatel zaměstnancům rovněž mycí, čisticí a dezinfekční prostředky.

Sdílet článek