Přejít na web PREVENT

Informační servis nejen pro personalisty.

Témata:

Typ příspěvku:

Otázky a odpovědi z praxe Informace o zpracování osobních údajů
Pracovní úrazy

Odškodňování pracovních úrazů - pojišťovna vs. Státní úřad inspekce práce

15.11.19

Na serveru BOZP.info byly nedávno publikovány dva zajímavé články k současné praxi odškodňování pracovních úrazů zaměstnavatelem.

Článek JUDr. Ireny Machátové, ředitelky Centra pojištění odpovědnosti za pracovní úrazy z Kooperativy pojišťovny, a.s. uvádí, že pojišťovna při likvidaci pojistné události přezkoumává, zda se jedná o pracovní úraz či nikoliv, a doporučuje zaměstnavatelům úzkou spolupráci i při stanovení míry krácení odškodnění v případě spoluzavinění úrazu poškozeným zaměstnancem.

V reakci na vyjádření pojišťovny pak vydal Státní úřad inspekce práce vlastní stanovisko, kterým právo na přezkoumávání a hodnocení, zda se jedná či nejedná o pracovní úraz, pojišťovnám upírá a přikládá jej s odkazem na příslušnou judikaturu pouze zaměstnavateli resp. přezkoumání rozhodnutí zaměstnavatele pouze soudu.

Co to znamená pro praxi zaměstnavatelů?

V případě odškodňování pracovního úrazu je logickým cílem zaměstnavatele minimalizovat škody, které mu pracovním úrazem vzniknou. Do konfliktu se může dostat zejména v případech, kdy:

  • pojišťovna krátí nebo zcela odmítne pojistné plnění za odškodnění, které zaměstnanci přiznal
  • zaměstnanec není spokojený s kráceným nebo zcela odmítnutým odškodněním

Z článků vyplývá, že:

  • v případě odmítnutí plnění pojišťovnou se může zaměstnavatel obrátit na soud a pojišťovnu žalovat
  • v případě nespokojenosti zaměstnance s odškodněním se může na soud obrátit zaměstnanec a žalovat zaměstnavatele

Současný systém odškodňování pracovních úrazů postavený na výhradním postavení dvou vybraných pojišťoven bez ekonomických motivací na straně pojišťoven i zaměstnavatelů nahrává postupu, při kterém se zaměstnavatel bude snažit vyhýbat případným konfliktům. S ohledem na avizovaný přístup pojišťovny je zaměstnavatel při odškodňování pracovních úrazů vystaven následujícím úvahám: 

  1. na prvním místě stojí shoda mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem tak, aby se co nejméně vystavovali postihům ze strany pojišťovny nebo kontrolního úřadu, na které mohou doplatit oba 
  2. ve sporných případech pak má zaměstnavatel možnost vybírat mezi:
  • konfliktem s pojišťovnou, pokud odmítne pojistné plnění ve výši odškodnění, které zaměstnavatel zaměstnanci přizná nebo
  • konfliktem se zaměstnancem, který nebude spokojený s případným krácením odškodnění

a vybírá tak v podstatě mezi případným soudním sporem s pojišťovnou, kterou musí žalovat sám, nebo soudním sporem se zaměstnancem, kterým může být zažalován.

Chtě nechtě se tak z pohledu zaměstnavatele jeví jako “výhodnější” přistoupit na hru pojišťovny a odškodňování pracovních úrazů koordinovat s jejími doporučeními.

Sdílet článek

Při poskytování našich služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas.
Nastavení můžete kdykoliv změnit v nastavení vašeho prohlížeče.
Rozumím