Přejít na web PREVENT

Informační servis nejen pro personalisty.

Témata:

Typ příspěvku:

Otázky a odpovědi z praxe Informace o zpracování osobních údajů
Pracovnělékařské služby

Jak vybrat poskytovatele pracovnělékařských služeb?

19.09.17

Výběr poskytovatele pracovnělékařschýh služeb může být složitější úkol, než se na první pohled zdá. Přinášíme proto malého průvodce pro poptávkové řízení.

Povinnosti zaměstnavatele

Základními právními předpisy, které upravují povinnosti zaměstnavatelů v pracovnělékařské péči o zaměstnance, jsou:

  • zákoník práce (262/2006 Sb.)
  • zákon o specifických zdravotních službách (373/2011 Sb.)
  • vyhláška o pracovnělékařských službách (79/2013 Sb.)

Pracovnělékařské služby musí zaměstnavatel zajistit smluvně ve spolupráci s příslušným zdravotnickým zařízením, přičemž písemnou smlouvu může uzavřít i s více zdravotnickými zařízeními jen pro jednotlivé dílčí pracovnělékařské služby.

Mezi základní pracovnělékařské služby, které musí mít všichni zaměstnavatelé zajištěny, patří:

  • poradenství a dohled nad pracovními podmínkami (hodnocení zdravotních rizik pracovního prostředí, pravidelná šetření na pracovištích apod.)
  • posuzování zdravotní způsobilosti zaměstnanců k práci - pracovnělékařské prohlídky
  • školení zaměstnanců o první pomoci

Výběr vhodného poskytovatele PLS

Situace při hledání poskytovatele pracovnělékařských služeb není úplně jednoduchá.

Soukromé kliniky nabízející pracovnělékařskou péči často cílí hlavně na provádění lékařských prohlídek zaměstnanců s případným náborem klientů pro své nadstandardní zdravotnické služby a další činnosti PLS, jako jsou poradenství a dohled nad pracovišti zaměstnavatele, jim jsou spíše na obtíž.

Praktičtí lékaři, pokud jsou vůbec ochotni na spolupráci přistoupit, obvykle nemají dostatečné povědomí o legislativě pracovnělékařských služeb a dohledu či poradenství zaměstnavateli se také vyhýbají.

Pokud si budete chtít jednoduše ověřit, jak na tom oslovené zařízení nebo lékař jsou se znalostmi legislativy PLS, položte jednoduchý dotaz, zda součástí jejich služeb je i tzv. kategorizace prací (vyhodnocení rizikových faktorů pracovního prostředí podle zákona o ochraně veřejného zdraví - 258/2000 Sb.). Pokud Vám odpoví negativně, raději se rovnou poohlédněte někde jinde.

Jak sestavit poptávku?

Pracovnělékařské služby nejsou pouze o lékařských prohlídkách, proto by poptávka měla obsahovat výčet plnění alespoň základních povinností, které budou po poskytovateli PLS požadovány:

  • Vyhodnocení zdravotních rizik, zpracování kategorizace prací a případné další dokumentace.
  • Lékařské prohlídky zaměstnanců (vstupní, pravidelné, mimořádné, výstupní, následné), ideálně rovnou s vymezením jejich obsahu a termínů pro opakovaní periodických prohlídek podle činností provozovaných zaměstnanci.
  • Provádění dohledu a pravidelných šetření na pracovištích zaměstnavatele v rozsahu požadavků právních předpisů.
  • Poradenství v rozsahu požadavku právních předpisů.
  • Školení zaměstnanců o první pomoci.

Lékařské prohlídky

Klíčovou součástí pracovnělékařských služeb je ověřování zdravotní způsobilosti zaměstnanců k práci - lékařské prohlídky zaměstnanců. Malý přehled lékařských prohlídek pro základní orientaci najdete ZDE.

V souvislosti s lékařskými prohlídkami se při výběru poskytovatele pracovnělékařských služeb se určitě zajímejte o:

  • flexibilitu - termíny pro objednání zaměstnance na prohlídku
  • průběh prohlídky - maximální čekací dobu v čekárně lékaře, obsah pracovnělékařské prohlídky
  • způsob organizace prohlídek - hlídání termínů periodických prohlídek, možnosti online objednávání apod.
  • dopravní dostupnost ordinací

Specifické požadavky na prohlídky

Nezapomeňte ani na případné specifické požadavky jako jsou např.:

  • zajištění lékařů v lokalitách, kde máte pobočky
  • organizaci specializovaných vyšetření v případě, že Vaši zaměstnanci vykonávají činnosti s rizikem ohrožení zdraví
  • jazykovou vybavenost při prohlídkách zahraničních pracovníků

Nadstandardy

V minulosti byly díky nepřehledné legislativě nabízené pracovnělékařské služby zdravotnickými zařízeními často využívány k náboru klientů pro programy nadstandardní zdravotní péče. Nic proti a je jen ku prospěchu zaměstnavatele, pokud dbá ze svých prostředků i o nadstandardní zdravotní péči o zaměstnance, ale není úplně fér směšovat nadstandardy se zákonnými požadavky pracovnělékařské péče a tlačit zaměstnavatele často do služeb, které zajišťovat nemusí.

Nadstandardní zdravotnická péče nad rámec zákonných povinností zaměstnavatele by tedy měla být vnímáná především jako benefit pro zaměstnance, z něhož plynou nesporné výhody i pro samotného zaměstnavatele.

A kde hledat výhody nadstandardů pro zaměstnavatele? Například v:

  • rychlém vyšetření či ošetření zaměstnanců s minimalizací “časových ztrát”
  • kvalitní diagnostice potenciálních zdravotních problémů souvisejících s vykonávanou prací
  • zvýšení účinnosti preventivních opatření proti pracovní neschopnosti (očkování proti chřipce apod.)
  • spokojenosti zaměstnanců

Informace o pracovnělékařských službách PREVENT najdete ZDE.

Sdílet článek